Afbeelding
Foto: Henri van Hoorn

Parkeerproblemen Rooi ligt “ver” van Veghel

Ingezonden Ingezonden

Sint-Oedenrode - Een van de eerste uitspraken tijdens mijn studie marketing was: “markets are people”. Dit betekent dat management naar de doelgroep moet kijken en moet begrijpen wat hen bezighoudt om succesvol te zijn. In Sint-Oedenrode hebben we onlangs de kioskaffaire gehad. Gelukkig is het besluit teruggedraaid en is de kiosk behouden gebleven. Mensen vragen me vaak waar Sint-Oedenrode ligt. Op mijn antwoord volgt vaak: “Oh, daar ben ik wel eens geweest, met die kiosk midden op het plein.” Dit illustreert de waarde van de kiosk, iets waar beleidsmakers in Veghel waarschijnlijk niet aan hebben gedacht vanuit hun ivoren toren achter hun bureau.

Door: Chris P. van der Klauw

Wat mij betreft hoefde de markt niet overhoop, maar als het dan toch moest gebeuren, had men de tijd moeten nemen om een paar dagen te observeren hoe de markt wordt gebruikt. Mensen komen niet naar Sint-Oedenrode om uitgebreid te winkelen; het aanbod is te beperkt. Ze komen snel even iets halen voordat de kinderen thuiskomen of voor het avondeten. Daarom parkeren ze kort op de markt. Beleidsmakers hebben echter de helft van de markt afgesloten voor parkeren en verwachten dan dat mensen vanzelf bij de Neul gaan parkeren. Maar dat is te ver lopen, zoals een vrouw in het artikel “Parkeerplan in de maak” terecht opmerkte. Nu heeft de gemeente tijdelijk toegestaan dat mensen buiten de vakken mogen parkeren, omdat er geen parkeervakken zijn aangebracht en de parkeerplaatsen overvol zijn, ook bij de Jumbo. Vrachtwagens hebben moeite om de losplaatsen te bereiken vanwege gebrek aan ruimte, wat voor irritatie zorgt omdat mensen niet weten hoeveel ruimte ze nodig hebben om te manoeuvreren. Parkeren bij de Neul is geen goed idee, vooral niet als je daarna weer terug moet lopen met je boodschappenkar. In Wageningen, waar geen parkeerplaatsen dichtbij waren, werden winkelwagentjes vaak niet teruggebracht en belandden soms zelfs in de gracht. Dit leidt tot kapitaalverlies. De gemeente wacht op de verhuizing van Albert Heijn, maar vergeet daarbij de functie die ze heeft op de markt. De omgeving zit vol met senioren voor wie een supermarkt op loopafstand ideaal is. Maar voor hen is de verhuizing van AH naar de nieuwe plek een veel grotere afstand, vooral als je moeilijk ter been bent. Daarom hoop ik dat er een PLUS of iets dergelijks op de markt komt ter vervanging van AH.